Mad Women? Ja, kanske lite.

Skärmavbild 2013-02-04 kl. 14.36.27

Ofta hittar jag mig själv klistrad med en whiskey (eller i alla fall äppeljuice i ett whiskeyglas) framför Mad Men. Inte bara för det briljanta manuset, utan också för den subtila humorn och det förvrängda genusperspektivet.

Redan namnet, som kommer från reklammakarnas dåvarande smeknamn ”Ad Men” plus  ”Madison Avenue” (där de flesta byråer hade sitt kontor), säger ju en hel del om att det inte direkt var så många kvinnor representerade i kommunikationsbranschen på den tiden.

Idag har tyvärr inte mycket ändrats – fortfarande består endast till 20% av reklammakarna av kvinnor och även om förebilderna är många är endast ett fåtal synliga. Nu har en av mina förebilder Christina Knight gett ut en bok som råder bot på just detta. Här presenterar hon ett antal kvinnliga förebilder inom reklam och kommunikation.

Den brilianta titeln? ”Mad Women – A herstory of Advertising”.

Finns bl a på Bokus från den 8 februari.

I väntan på detta: Mad Men-versionen av Never Gonna Give You up 

 

Skärmavbild 2013-02-04 kl. 14.53.13

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s