På mitt nattduksbord.

bild

Den senaste månaden har jag läst i raketfart. Här kommer några recensioner:

Tabula Rasa Hotels – Jonas Joelsson – en välskriven berättelse om en människas sammanbrott. On-the-spot-beskrivningar av människor i reklambranschen, som jag själv jobbar i. Bland annat beskrivningen av Copywriters (som jag) som ska hålla ihop alla idéer textmässigt och skriker ”Var är relevansen!?” i tid och otid. Men framförallt så bra porträtterat av en man som tappar sig själv. Galet underhållande, rätt så rejält obehagligt och mitt-i-prick.

Hello Kitty måste dö – Angela Choi   Det var länge sedan jag skrattade så mycket. Den här är briljant, ruggig och skrämmande. Huvudpersonen Angela, en amerikan med kinesisk bakgrund, har en familj som vill få henne gift och därför tvingar henne att gå på dejter med olika mer eller mindre avskyvärda killar. Men Angela är en karriärskvinna. Hon vill inte gifta sig. Och det värsta hon vet är ”Hello Kitty”-liknande kvinnor som inte biter ifrån, (för Hello Kitty har ju inga tänder). Ändå kan hon inte bita ifrån till sin pappa, så hon går på dejterna med mer eller mindre katastrofala följder. Som att dejterna börjar dö…  Det är så smygande spännande och så roligt om könsroller och skrockfulla traditioner. Jag fullkomligt älskade den.

The great Gatsby – F. Scott Fitzgerald   Den här är ju en klassiker, så mer behöver inte sägas. Formuleringarna går rakt in i hjärtat (se tidigare inlägg). Men jag ville läsa om den inför den nya versionen av filmen som kommer snart.

En man som heter Ove – Fredrik Backman.  Har följt hans rappa, vassa och sanslöst roliga blogg under några år nu och har därför höga förväntningar. Men ännu inte tagit mig tid att läsa. Kommer så många andra böcker emellan…

Kommentera

