Mellan dröm och verklighet.

Jag har alltid fascinerats av berättelser, i alla dess former. I tonåren var till exempel jag och min bästa vän Josse helt inne på musikaler. Där var känslorna lika översvallande, som de vi själva kände i den åldern. Det var skönt att sitta där i teaterstolen och få gråta, skratta och sjunga med till smäktande musik och yviga gester. Verkligheten blev liksom enklare att förstå när man fick försvinna in i en dröm en liten stund.

Och det var någonstans där i teatermörkret som min dröm började – om att få berätta historier. Om att också få formulera verkligheten och sätta ord på stora känslor. För det är precis som inledningsfrasen i musikalen Ringo – den som vi såg säkert 10 gånger: ”Ta mig med till din planet. Mellan dröm och verklighet.”

Nuförtiden går jag aldrig på musikal. Men jag försvinner ofta och gärna in i berättelser som gör verkligheten lite mer hanterbar. Som till exempel sorgen och saknaden efter Josse –  som inte längre finns i livet.

Men tack vare orden ses vi ofta ändå, hon och jag. I en berättelse jag skrivit, eller den där alldeles för korta stunden innan jag vaknar – mellan dröm och verklighet.

Skärmavbild 2013-04-23 kl. 17.29.46

2 reaktioner på ”Mellan dröm och verklighet.

Kommentera

