En bra början

Att gå ut starkt – att börja med en mening som får läsaren att haja till, att riktigt kunna greppa tag – det är en konst och något jag jobbar på just nu i omarbetningen av mitt manus.

Här är ett lysande exempel ur på Anna Karenina:

”Alla lyckliga familjer är varandra lika, men den olyckliga familjen är alltid olycklig på sitt speciella sätt.”

Det är en första mening som griper tag och är både filosofiskt vacker och gör mig nyfiken på fortsättningen (som man redan där anar blir tragisk) på samma gång.

En strålande början på en bra vecka ser å andra sidan ut så här:

bild
Ha en härlig måndag!

En reaktion på ”En bra början

  1. Wouw! Vilken härlig frukost!
    Och som alla andra seriösa människor som vill ha ett bra arbetsredskap till sitt skrivande har du en Mac ser jag. 😀 (Där lät jag väl klok!)
    Och visst är inledningsmeningen superviktig!

Kommentera

