Att skriva i ett flöde.

När jag skrev det förra manuset skrev jag några sidor åt gången. Nästa gång jag satte mig vid datorn gick jag igenom det jag skrev och började genast skriva om det förra. Rätta till. Redigera. Innan jag fortsatte med nästa del.

I arbetet med det nya manuset tänker jag på ett annat sätt. Jag läser ingenting av det jag skrivit i det här läget, jag låter bara orden flöda. Skriver rakt från hand till huvud. Tittar inte ens på skärmen, utan låter blicken finnas i taket, inne i min egen lilla bubbla. Låter bli att försöka skriva fina formuleringar och låter karaktärerna och historien ta form helt förutsättningslöst och i rasande fart. Alla tankar skrivs ned. Ingenting är dåligt. Allt är tillåtet. Och då flyter det! Oj, vad det flyter. När jag inte längre har några krav på det jag skriver.

Sen när jag har råmanuset klart ska jag ta tag i nästa fas: sätta mig och pilla. Kamma till meningar och flytta ord. Hitta fina formuleringar och förstärka känslor. Men nu, nu får orden flöda.

Hur gör du?

Kommentera

