(Media)tröttare än vanligt

Den här årstiden blir man ju lite extra trött. Inte för att det blir ljust klockan 9 och mörkt klockan 14, nej, mest trött blir jag på hur kvinnor porträtteras i media.

Jag tror att vi som just jobbar med media har ett stort ansvar här. Att verkligen fundera en extra gång över allt vi producerar. När vi väljer den där bilden till hemsidan. När vi beskriver en karaktärs utseende i ett manus. När vi tänker i målgrupp.

Jag är rätt säker på att både manus och andra produktioner blir så mycket intressantare när vi utgår från människans komplexitet, snarare än hennes invanda roller.

Kolla in: det här YouTube-klippet om året som gått.

Och som en klok man sa: ”Make love, not sexism.”

BIldmedia

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s